Pad kiezen

Hoe Design Thinking ons brein een handje helpt

De formule voor een succesvolle innovatie is eigenlijk heel simpel. Zodra je exacte klantbehoeften kent en jouw product daar precies op aansluit, heb je goud in handen. Zo kun je een klant namelijk écht helpen en fan maken van jouw organisatie. Echter, in de praktijk zie ik vaak dat er weinig aandacht wordt besteed aan het vinden van deze sweetspot.

Stel je hebt een idee voor innovatie. Je oplossing klinkt goed; en naarmate je er vaker over denkt en praat, ga je er meer en meer in geloven. Je gaat er hoopvol vanuit dat ook jouw doelgroep hierop zit te wachten en je gaat samen met je team ijverig aan de slag. Alleen zit er een enorm risico in deze aanpak. Het kan namelijk goed zijn dat jouw klant hele andere wensen heeft of andere wensen nóg belangrijker vindt. Omdat dit vaak wordt genegeerd, zie ik in praktijk dat er vaak heel hard gewerkt wordt, aan de verkeerde features.

Het fenomeen om in je eigen ideeën te geloven wordt confirmation bias genoemd. Ons brein gaat van nature opzoek naar validatie in dingen die we al geloven. Of zoals nobelprijswinnaar Daniel Kahneman zei:

“Familiarity is not easily distinguished from truth”.

Het ‘false consensus effect’

Het gaat nog een stapje verder door de programmering van ons brein. We geloven namelijk ook dat anderen de wereld precies hetzelfde zien als wijzelf. Ook wel false consensus effect genoemd. Veelal gestoeld op eigen aannames, maar in de praktijk kan een ander persoon een totaal andere belevingswereld hebben. En dus ook andere (klant)behoeften.

Ons brein houdt ons dus nog weleens weg van de waarheid. Reden genoeg om voorzichtig te zijn met onze zelfbedachte innovatie. De oplossing is eigenlijk voor de hand liggend: onderzoek wat de klant wil. Het valt mij echter op dat in veel teams en organisaties de klant nauwelijks echt bestudeerd wordt. Ik zie weleens een marktanalyse langskomen, maar vaak houdt het daarmee op. En ook tijdens een review / demo wordt vaak alleen de business gevraagd naar de bevindingen. Vaak zonder klantbehoeften te doorgronden. Kortom, de belevingswereld van de business wordt als leidraad gebruikt voor de prioritering. En daarmee is de organisatie aan het gokken naar de klantbehoeften

De 5 stappen tot Design Thinking

Design Thinking helpt je om bewijslast op te halen voor jouw innovatie. Zo heb je veel meer zekerheid dat jouw idee een succes wordt. Dit doe je door je eerst goed in te leven in jouw klant en zijn/haar wensen. In een volgende fase valideer je regelmatig met kleine, gerichte experimenten of je nog aan het juiste werkt. Dit doe je met de volgende stappen:

  1. Leef je in– Empathize  
  2. Definieer het probleem– Define 
  3. Genereer ideeën– Ideate 
  4. Maak een Prototype– Prototype 
  5. Test de oplossing– Test 

Ga aan de slag met Design Thinking

Wil je weten hoe je deze stappen in de praktijk brengt? Of heb je nog andere vragen over dit onderwerp? Meld je dan aan voor de aankomende Tribe Talk Design Thinking op 30 september as en kom een stapje dichterbij de werkelijke behoefte van jouw klant. 

 

Meld je aan voor de Tribe Talk: Design Thinking

En leer hoe je met Design Thinking sneller en slimmer kunt innoveren, zonder dat je geld besteedt aan ideeën waar je klanten niet op zitten te wachten.

Bedankt voor je aanmelding

Binnen enkele minuten ontvang je een bevestiging van jouw aanmelding

Lees meer

Whitepaper Digitale Transformatie

Digitale transformatie en Organisatiecultuur

Zeven pijlers van een digitale cultuur die bijdragen aan een succesvolle digitale transformatie

 

 

Lees meer
Agile Dean Leffingwell

5 lessen van SAFe bedenker Dean Leffingwell in Denver

Dean geeft antwoord op verschillende uitdagingen.

Lees meer
Maturity modellen

Weten waar je teams staan in hun Agile ontwikkeling?

De Do’s en don’ts van Agile maturity modellen

Lees meer
Agile Team

HR in Agile teams

4 inzichten om als scrum master het verschil te maken.

Lees meer
All posts