Scaling Agile met Lean Portfolio Management

De initiatieven binnen jouw organisatie komen onvoldoende van de grond. En als er eentje is opgestart, duurt het te lang voordat jouw klant er iets van merkt. Herkenbaar? In de praktijk zien we dit vaak. Onze ervaring is dat deze situatie vooral ontstaat doordat de organisatie te veel tegelijk wil. De sleutel? Focus en transparantie. Laat aan de ene kant duidelijk zien wat de prioriteiten zijn. En maak aan de andere kant helder waar de teams aan werken. Lean Portfolio Management helpt je om deze transparantie handen en voeten te geven.

“Just as individuals get less done when they attempt to multitask, organizations accomplish less when they attempt to do too many things at once.” – Mike Cohn


Wat is Lean Portfolio Management?
Met Lean Portfolio Management toets je nieuwe initiatieven aan de strategische thema’s van de organisatie. Hierdoor kun je als organisatie eenvoudiger en sneller de juiste keuzes maken. Wat die juiste keuzes dan zijn? De initiatieven met de hoogste ‘cost of delay’. Oftewel wat gebeurt er als we het niet doen? Zo kies je de initiatieven die het meest bijdragen aan de strategie en kun je als organisatie je doelen bereiken.

Portfolio flow
Het fundamentele doel van Lean Portfolio management is ideeën om te zetten in producten, te meten hoe klanten erop reageren en te ontdekken of je moet door ontwikkelen (persevere) of iets nieuws moet proberen (pivot). En dat met de snelheid van een startup.

Om het proces transparant te maken introduceren we een portfolio kanban met 6 fases.

 

  1. Funnel – Alle grote ideeen zjin hier welkom
  2. Reviewing – Het idee wordt verder uitgewerkt op basis van business hypotheses en uitkomsten.
  3. Analyzing – Hier worden de minimale functionaliteiten bepaald die nodig zijn om de hypotheses te kunnen bevestigen (MVP)
  4. Portfolio Backlog – Op basis van ‘cost of delay’ wordt bepaald welke prioriteit het initiatief krijgt.
  5. Implementing – Teams gaan aan de slag met de MVP op basis van de Build-Measure-Learn Cycle om te bepalen of ze moeten door ontwikkelen of iets anders van de portfolio backlog moeten oppakken dat meer waarde oplevert.
  6. Done – Het product is opgeleverd en met behulp van data wordt het succes gemeten.

 

Starten met Lean Portfolio Management
Het activeren van Lean Portfolio Management doen we in concrete, afgebakende stappen

  1. Haal de strategische thema’s boven water.
  2. Breng alle initiatieven die langer duren dan 3 maanden in kaart.
  3. Organiseer een prioriteitensessie en prioriteer de initiatieven relatief aan elkaar op basis van Cost-of-Delay. TIP: Print alle titels uit en plak ze relatief aan elkaar op de muur. Helemaal rechts op de muur is het meest waardevol en helemaal links op de muur het minst.
  4. Plot de initiatieven op de fases van het Kanban en beperk de ‘work in progress’ limiet
  5. Begeleid de Product Teams in het uitwerken, plannen en oppakken van de gekozen initiatieven. Hier kan een gezamenlijk planning event uitkomst bieden.
  6. Blijf alle stakeholders en teams actief betrekken om de flow gaande te houden.

Meer waarde uit je investeringen
Door Lean Portfolio Management concreet te maken, zorg je ervoor dat je teams in de juiste richting bewegen. En dat ze werken aan die dingen die klantwaarde leveren.

Schrijf je hier onder in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste agile insights en events.

Inschrijven

Lees meer

Whitepaper Digitale Transformatie

Digitale transformatie en Organisatiecultuur

Zeven pijlers van een digitale cultuur die bijdragen aan een succesvolle digitale transformatie

 

 

Lees meer

5 lessen van SAFe bedenker Dean Leffingwell in Denver

Dean geeft antwoord op verschillende uitdagingen.

Lees meer

Weten waar je teams staan in hun Agile ontwikkeling?

De Do’s en don’ts van Agile maturity modellen

Lees meer

HR in Agile teams

4 inzichten om als scrum master het verschil te maken.

Lees meer
All posts