De initiatieven binnen jouw organisatie komen onvoldoende van de grond. En als er eentje is opgestart, duurt het te lang voordat jouw klant er iets van merkt. Herkenbaar? In de praktijk zien we dit vaak. Onze ervaring is dat deze situatie vooral ontstaat doordat de organisatie te veel tegelijk wil. De sleutel? Focus en transparantie. Laat aan de ene kant duidelijk zien wat de prioriteiten zijn. En maak aan de andere kant helder waar de teams aan werken. Lean Portfolio Management helpt je om deze transparantie handen en voeten te geven.
Met Lean Portfolio Management toets je nieuwe initiatieven aan de strategische thema’s van de organisatie. Hierdoor kun je als organisatie eenvoudiger en sneller de juiste keuzes maken. Wat die juiste keuzes dan zijn? De initiatieven met de hoogste ‘cost of delay’. Oftewel wat gebeurt er als we het niet doen? Zo kies je de initiatieven die het meest bijdragen aan de strategie en kun je als organisatie je doelen bereiken.
Het fundamentele doel van Lean Portfolio management is ideeën om te zetten in producten, te meten hoe klanten erop reageren en te ontdekken of je moet door ontwikkelen (persevere) of iets nieuws moet proberen (pivot). En dat met de snelheid van een startup.
De Portfolio Kanban is een methode om de flow van de ‘portfolio epics’ (strategische initiatieven) te visualiseren en analyseren. Om het proces transparant te maken introduceren we een portfolio kanban met 6 fases.
Het activeren van Lean Portfolio Management doen we in concrete, afgebakende stappen
Meer waarde uit je investeringen
Door Lean Portfolio Management concreet te maken, zorg je ervoor dat je teams in de juiste richting bewegen. En dat ze werken aan die dingen die klantwaarde leveren.
Dean geeft antwoord op verschillende uitdagingen.
De Do’s en don’ts van Agile maturity modellen