8 veelvoorkomende valkuilen

  1. Het product heeft geen duidelijke visie. Hierdoor mist men richting en focus.
  2. Veel mensen bedenken van achter hun bureau wat mooi zou zijn voor de klant, om er vervolgens achter te komen dat het weinig aansluit bij de klantbehoefte.
  3. Mensen laten zich verleiden door het maken van plannen. Zorgvuldige lange termijn berekeningen, budgetteringen en productontwerpen zijn dagelijkse kost. Om er vervolgens achter te komen dat het in de werkelijkheid anders is verlopen.
  4. Door het gebruik van verkeerde metrics weet je niet of je moet doorgaan of juist moet stoppen. Het aantal website bezoeken is vaak al reden genoeg om te denken dat men op de juiste weg is. Maar hoeveel waarde er nu echt in je product zit en waar deze vandaan komt is vaak een raadsel.
  5. Men durft niet te falen. Door de angst voor fouten lopen we een goudmijn mis: de lering van de gemaakte fouten. Slimme organisaties weten: “The faster you learn, the faster you earn”
  6. Denken in hokjes en silo’s. Hierdoor ontstaat er een afstand tussen verschillende functiegebieden in een organisatie. Vaak ten koste van het product. Daarnaast leidt dit tot veel afhankelijkheden en wachtmomenten waardoor de innovatiesnelheid laag blijft.
  7. Management bepaalt wat er op de product roadmap staat. Terwijl deze groep vaak het minst klantcontact heeft, met verkeerde keuzes tot gevolg.
  8. In de uitvoering hebben organisaties de neiging om te veel dingen tegelijk te willen oppakken. Dit leidt net als op de snelweg tot een file en dus een langere doorlooptijd.