tribe talk: optimaliseer waardecreatie met value stream mapping

Tribe Talks

donderdag 23 juli 08:29 uur
Video achtergrond

Uiteindelijk bestaat het bestaansrecht van jouw organisatie maar uit één ding: waardecreatie voor de klant. Maar welke interne structuur gebruik je om dit te optimaliseren? Value Stream mapping helpt je de waardestromen in jouw organisatie te ontdekken.

Ten eerste vanuit het klantperspectief, namelijk door snelle levering van waardevolle producten. Ten tweede met focus op de interne processen – snellere levering door minimale wachttijden. We leggen je het onderliggende gedachtengoed uit, staan stil bij belangrijke randvoorwaarden en bespreken hoe je met deze inzichten de omslag kunt maken naar organisatie rondom waarde.

Video achtergrond

onze tips voor het optimaliseren van waardecreatie

  1. Begin je zoektocht naar waarde bij de behoefte van de klant. Op die manier leg je direct focus op hetgeen de primaire waarde gaat opleveren; het product of de oplossing. Omzet is een gevolg daarvan.
  2. Bouw en betrek het volledige ecosysteem – inclusief de klant – bij de zoektocht naar waarde. Alleen dan bundel je expertises en vind je de balans tussen ‘Desireability’, ‘Viability’ en ‘Feaseability’.
  3. Organiseer je organisatie niet haaks op de klantvraag, maar in het verlengde daarvan. De klant zit niet te wachten op een nieuw HR systeem of een betere Marketing Campagne. De klant ziet waarde in het geïntegreerde product van deze verschillende expertises.
  4. Wees bewust van en werk aan de belangrijkste randvoorwaarden om de organisatie rondom waarde te versoepelen: Lean Budgetting, Integrale doelstellingen (OKRs) en bonussen, Business & IT als partners (één organisatie).
  5. Begin je Value Stream Mapping bij de klantreis (waarde) en versnel daarna de processen in je eigen organisatie op basis van de reis van de oplossing (snelheid).

praat verder over jouw value stream

Geïnteresseerd in het creëren van een krachtige value stream? Jordy staat klaar om je verder te helpen, of het nu gaat om het verfijnen van je huidige value stream of het opzetten van een geheel nieuwe.

Tribers